miércoles, 3 de febrero de 2016

Teoria 1: TIC i Educació Primaria


1. Punt de partida

- LOE (2006) estableix millorar els sistemes educatius amb la competència digital de docents i alumnes.

- La LOE en l´article 17 estableix: Iniciar-se en la utilització, per l´aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.

- El mestre entre els principis pedagògics establents la transversalitat de les TIC, està present en totes les àrees curriculars comunes (Art 19 de la LOE).

-Modalitats bàsiques de l'organització dels mitjans segons Lorenzo (1997):

Tallers i racons: A més de ser una tècnica didàctica, suposen un procediment de selecció, organització i distribució de materials i recursos que tenen l'avantatge de ser senzills, fàcilment
disponibles per a l'alumnat, orientats cap a activitats concretes i distribuïts en espais propers per temes o àrees de coneixement.

Departaments d'activitats complementàries o extraescolars: Donades les seves característiques de visibilitat i sonoritat, possibiliten un ús adequat d'ells i permeten el treball de l'alumnat en situacions flexibles d'agrupament.

Centres de recursos: Aquestes modalitats requereixen l'existència de responsables de mitjans als centres, que poden ser des de professionals del terreny dels mitjans audiovisuals fins a llicenciats
en Ciències de l'Educació que hagin cursat disciplines relacionades amb la tecnologia educativa. Entre les funcions que podrien exercir podríem citar les següents: dinamitzador en l'ús dels mitjans, coordinació de la utilització

2. Definició del plan TIC

-És un projecte del Ministeri d´educació en col·laboració amb les conselleries d´Educació, per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres educatius, forma part de la planificació curricular dels centres.

-L´objectiu del Pla TIC es el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de competències bàsiques, especialment la competència per aprendre a aprendre, la competència de comunicació lingÜística i la competència social i cultural.


3. Característiques del Plan TIC

-Contenir objectius clars: El centre ha de reflectir una visió de les seves expectatives, metes i objectius.

-Estar contextualitzat: Tenir en compte les característiques del context TIC del centre; s´ha de coneixer l´us que es fa de les TIC en el centre.

-Ser viable i flexible: La formació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicador d´avaluació.

-Estar consensuat: Per part de tots el membres de las comunitat educativa.

4. Elements del Plan TIC

-Objectius generals del Pla: Referits a la comunitat educativa, a la formació del professorat, a la gestió del centre i a la gestió de recursos.

-Contextualització del Pla TIC: Característiques socials, econòmiques i culturals de families i alumnat, trajectòria del centre pel que fa a l´ús de les TIC, existència de projectes d´innovació relacionats amb TIC, característiques del professorat, descripció general dels recursos disponibles.

-Estrategies per a l´elaboració, coordinació i la difusió en el centre: Es proposa la creació d´un equip o comissió de coordinació TIC del centre. Les seves funcions és presentar i planificar tares i activitats com tasques d´elaboració, difusió i revisió del pla TIC, tasques organitzatives, tasques dinamitzadors, altre tipus de tasques.

-Organització de les infraestructures i recursos disponibles: Fer inventari dels recursos tecnològics disponibles, organitzar la zona compartida de la Xarxa Medusa, determinar el règim d´ús d´espais i recursos.

-Tractament de la informació i competència digital a la programació d´aula: Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i compètencia digital.

5. Tractament de la informació i competència digital

-¿Qué es?=

Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformarla en coneixement. Inclou l´accés i selecció de la informació fins a l´ús i la transmissió d´aquesta en diferents suports; TIC com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.

-Finalitat=

Aprendre sobre les TIC: Suposa alfabetitzar a l´alumnat en el seu ús.
Aprendre de les TIC: Saber aprofitar la informació i analitzar-la críticament.
Aprendre amb les TIC saber utilitar-les com a eina d´organitzar informació, processar-la i orientar-la.

6. Coneixements, destreses i actituds de la competència digital

-Coneixement: Coneixement teoric de la eina (Exemple: Coneixement teoric del blog)

-Destreses: Procedimiento (Exemple: Fer un blog)

-Actituds: Crítica, saber els advanttges i desavantatges, interés, responsabilitat...
















No hay comentarios:

Publicar un comentario